Однією з актуальних проблем сьогодні є забруднена вода з водопроводу та інших систем водозабезпечення. Процес забруднення відбувається з різних причин.
З початку року і на теперішній час лабораторії державної установи «Кіровоградський обласний центр контролю та профілактики хвороб МОЗ України» проводять щоденний моніторинг якості питної води водопровідної з визначених контрольних точок по місту Кропивницькому та Кіровоградській області.
Щоденний моніторинг включає дослідження проб питної води (24/7, без вихідних та святкових днів) на визначення санітарно-хімічних показників, а саме визначення: запаху, присмаку, забарвленості, каламутності.
Один раз на тиждень дослідження проводиться за більш розширеним переліком, який включає в себе визначення: водневий показник (рН), окиснюваність, визначення вмісту аміаку та іонів амонію, нітритів, заліза загального, сухого залишку, поліфосфатів та інші.
По місту Кропивницький за 9 місяців 2024 року досліджено 410 проб води питної, 120 з яких не відповідали санітарно-гігієнічним нормам, що становить 29 %, в даних пробах проведено визначення 2799 показників, з них 208 – не відповідних, що становить 7,4 %.
Не відповідає питна вода найчастіше за наступними показниками: запах,присмак, забарвленість, каламутність та за вмістом загального заліза. Дані показники впливають на органолептичні властивості. Про невідповідні результати лабораторних досліджень води з водопровідної мережі інформується обласне комунальне виробниче підприємство «Дніпро-Кіровоград».
Мешканці міста Кропивницький стикаються з тим, що після поривів, зупинок водопостачання у зв’язку з ремонтними роботами якість води в мережах різко погіршується, що пов᾿язано з технічним станом самих водопровідних мереж та їх обладнанням. Вода має неприємний запах та присмак, жовтувато-коричневий колір, підвищену каламутність, що робить її неприємною до споживання. За іншими санітарно-хімічними, токсикологічними показниками вода питна в місті відповідає вимогам Державних санітарних норм та правил “Гігієнічні вимоги до води питної, призначеної для споживання людиною”; (ДСанПіН 2.2.4-171-10).
Нині ситуації з аварійними відключеннями водопостачання в місті залишаються.
Підсумовуючи, після відновлення водопостачання в централізованих мережах
рекомендуємо дома та в установах, закладах та підприємствах дотриматись правил, аби попередити можливий негативний вплив води на організм:
– злийте воду з крану протягом 15 хвилин;
– додатково використайте фільтри для води (побутовий «глечик» з очищувальним фільтром, насадки на кран і душ, проточні фільтри з установкою на кран або під мийку, очищувальні системи та установки тощо);
– додатково прокип᾿ятіть воду протягом 5 хвилин після очищення (крім фільтрів можна використати фільтрувальний папір або марлеву тканину, активоване вугілля тощо) або відстоювання протягом кількох годин;
– у разі відсутності фільтрів та очищувальних установок бажано для питних потреб та приготування їжі використовувати питну воду з інших перевірених джерел або промислового виробництва;
– при використанні фасованої води промислового виробництва зверніть увагу на маркування – наявність інформації про виробника та його адресу, склад води, дату виготовлення, умови зберігання та їх дотримання при реалізації, чистоту тари;
– обов᾿язково зробіть запас питної води коли попереджають про заплановані ремонти і, навіть якщо вода в крані є. Аварії не передбачувані. Тара для води повинна бути чистою, з кришкою. Зберігати в темному, прохолодному місці;
– під час призупинення водопостачання та до його відновлення використовуйте
якісну привізну воду, чисту воду із запасів, для питних потреб лише очищену, добре прокип’ячену або фасовану воду.
Якщо погіршення якості води в крані не пов᾿язано з аварійними відключеннями, ремонтами або спостерігається протягом тривалого часу – необхідно звернутись зі скаргою до постачальника послуги для вжиття відповідних заходів реагуванні та забезпечення постачання якісної води споживачу.
Бережіть своє здоров’я, відстоюйте свої права та будьте впевнені у якості питної води, яку ви споживаєте.